Okul rehberlik servisimiz tarafından okula yeni başlayan öğrencilerimizin velilerine ''Okula Uyum'' konusunda bilgilendirme semineri yapılmıştır.Katılım sağlayan velilerimize teşekkür ederiz.
Okullar açıldı, sınıflar ilk defa okulla tanışacak küçük öğrencilerle de doldu. Kimi neşe içinde, arkadaşlarıyla eğlenerek günü geçiriyor, kimi de annesinden ayrıldığı için üzgün; okula
Gidip Sınıfa Girmek istemiyor.
Ev ortamı gibi rahat bir yaşam şeklinden kurallarla dolu okul hayatına geçiş onlara çok tatsız geliyor. Peki bu durumda anne-babalar ne yapacak?
“Uyum sorununun süresi iki haftayı geçiyor ve okul reddinde bir azalma olmuyorsa, ailenin gelişmeleri ve nedenlerini gözden geçirmesi gerekir”
“Uyum sorunu yaşayan çocuğa karşı kesinlikle korkutma, yargılama, tehdit, şiddet ve baskı uygulanmamalı”
İLGİSİZLİK KADAR
AŞIRI İLGİDE SAKINCALI
Kimi öğrenciler için okula başlama bir sorun teşkil etmezken, kimi öğrenciler için birtakım sorunların yaşanmasına neden olabilir. Özellikle anaokulu ve ilkokula yeni başlayan çocuklarda anneden ayrılamama, sınıfa girmeme, okul reddine sıklıkla rastlanır. Çocuk anne, baba ya da bakım veren kişiden ayrılmak istemez.
Uyum sorununun belirtileri
Uyum sorunu yaşayan çocuklar genellikle okula gitmek istemediklerini ifade ederler. Uykuya geçecekleri saatlerde sıklıkla okula gitmeme pazarlığı yaparlar. Sabah yataktan kalkmakta zorlanırlar. Ağır bir şekilde ve güçlük çıkartarak hazırlanırlar. Okul saati yaklaştıkça bu çocuklarda karın ağrısı, baş ağrısı, mide bulantısı gibi şikâyetler ortaya çıkabilir. Ayrıca; ağlama, bağırma, hırçınlık, öfke nöbetleri, hatta kaygı arttıkça ishal, kusma ve alt ıslatma bile görülebilir. Okul saati geçtikten sonra bu belirtiler kaybolur.
Anne-babalara tavsiyeler
İyi bir okul uyumu için iyi bir okul öncesi hazırlığı planlanmalı. Öz bakım becerileri çocuğa erken dönemden itibaren kazandırılmalı. Kendi sorumluluklarını üzerine alması onun büyüme ve gelişme ile ilgili algısını olumlu etkileyecektir.
Okul seçimi ve bu sürecin planlanması aşamasına çocuğu da dahil etmek güven ilişkisi ve uyum açısından kolaylaştırıcı olacaktır.
Okula yeni başlayan çocuklar için oryantasyon çalışmaları yapılması, okulun ve öğretmenin çocuğa tanıtılması, genel bir bilgi verilmesi çocuğu rahatlatır. “Tatilde rahattın, şimdi okul başlıyor, disipline gireceksin” gibi sözler söylenmemeli.
Aile, çocuğun okula devam etmesini sağlamalı ve bu konuda kararlı olmalı. Alışma sürecinde kısa süre bile olsa mutlaka okula gitmek ve vedalaşmayı kısa tutmak ve kararlı davranmak doğru olacaktır. Çocuğa, bu sorunun tüm aileyi ilgilendirdiği, sadece çocuğun sorunu olmadığı hissettirilmeli.
Anne-baba çocuğun kaygılarını dinleyip anlamaya çalışmalı. Sorunun çözümü için öğretmen ve ailenin sıkı işbirliği içinde olması gereklidir. Okula uyum sorunu tedavisinin dört ayağı vardır:
Çocuk, aile, okul ve tedavi ekibi... Bunlardan biri eksik olduğu zaman çözüm gecikir.
Arkadaş ilişkileri zamanla oluşmakla birlikte ilk günlerden itibaren okul dışı buluşmalar uyumu güçlendirir. Ev ziyaretleri ve eğlenceli organizasyonlar ( oyunlar, geziler vb.) çocukların birbirlerini keşfetmelerini sağlayacaktır.
İki haftayı aşan uyumsuzluğa dikkat!